Odyssey Log

Atlantic Odyssey Day 5 & 6: News from the fleet

German Diese Seite ist auf Deutsch nicht verfügbar.

Day 5  – Sunday 22 November

Alba

Our solitude was broken today when we saw our first yacht since Thursday night. The vastness of the ocean and our sense of how far we have to go was transformed by the passing of another yacht. Suddenly we were in an inhabited space, shared by others doing what we are doing.

Regards,
Nicolas

Dexter

Been a bit heavy weather, now getting warmer and better, still a long way to go.
Everybody is happy everything working well, actually not all of it, but we keep fixing stuff.
Update soon. Yesterday was steak Saturday, wash time, plus the local clock went back one hour.

From blog.mailasail.com/dexter411

Enterprise

Distance run today: 135 miles
Total distance run: 550 miles

The sea state reduced to a less angry roll during the night. This meant that we could stop walking around like lizards looking for each and every handhold. It also means the bruises are over – for now – door knobs; wooden edges; steel winches etc… not great landing places for hips, knees and elbows. Saw dolphins – sunset – planets – the usual – its ok I’m joking ! The best was the phosphorescence at night. Like a pool of sparkling dust with each wave as it broke, combining with the wake of the boat sparkling in the black night. Stunning.

We have decided not to try and race, even if we knew how to. Its still early days and there is no point in stressing the boat or the crew. If we make 130/140 miles per day that is perfectly ok.

From blog.mailasail.com/sventerprise

Shapeshifter

Shapeshifter continues toward Martinique despite a broken window, now fixed.

On the 2nd night we had a fixed window knock out of the side of our hull and we took on a lot of water before we could slow it down. At daylight we could see that window had totally gone, it took all the next day to make a new one, fit it and seal it. We have lost our SSB, some computers, phones, ipad but sat phone is still working. We are safe and now look forward to the rest of the trip. We are not pushing too hard, we have good winds and making fair time I think.
Cheers, Colin.

PS Comfortably Numb stayed with us all that night and also gave us some things to help do repair.

Walden

Hello, Weather overcast, everybody reading
Lat Long – 24 50.090N 022 0.850W
Wind Direction + Speed  – North East  – 15knts
Barometric Pressure – 1021 Mb
Conditions/ Mood On Board – All is well, mood is good

Lazy Bones

Lazy Bones going to Mindelo to fix autopilot.

Iris

Iris going to Mindelo to fix Iridium emails problem.

New Horizon

French Bonjour
Voici quelques nouvelles
Après les conditions musclées des jours précédents, le vent est repassé sous les 20 noeuds et la houle s’est bien aplatie, ce qui rend la vie à bord beaucoup plus agréable pour tout le monde.
Aujourd’hui c’est également un grand jour puisque c’est l’anniversaire du skipper : c’est la première fois qu’il le fête en mer. Pour l’occasion Thibaud notre plus jeune mousse a fait un délicieux gâteau avec des bougies. Pas facile lorsque les grands font des essais de spi et font de jolis départs au lof.
A bientôt.

Ti Punch

French Jour 5 – 10:40

La fin du jour 3 a été un peu problématique…

Tout d’abord, le vent forcissant, nous décidons de prendre un deuxième ris, et avec les vagues de 4-5 mètres, Michel D. propose de tester une prise de ris au portant avec la gv sur-bordée. Malheureusement, le lazy avec les nouvelles bandes du nom du bateau n’a pas été remis correctement – la sangle qui supporte le fil de tension du lazy n’a pas été passée dans la latte de renfort. La prise de ris au portant marche mal, la voile conserve une pression importante, et force tellement sur la bosse de tension du lazy que celui-ci se déchire sur 1m50. Le ris ne marche pas non plus car la voile se coince dans la bosse de ris… Nous passons donc au bon plein, le bateau tient très bien le travers et les vagues, et le ris est finalisé en moins de deux minutes. Après les mouillages par l’arrière qui ont abîmé le gelcoat de la jupe arrière et la barre de liaison l’avant, c’est décidé, on ne tente plus de manoeuvre ‘exotique’…

On avance bien, et le jour 3 est un jour ‘record’, on dépasse les 200 miles sur la journée, et durant jour 4, on bat le record de vitesse, 17.8 noeuds dans un surf…

En début de journée, jour 4, la mer est forte, on est rattrapés par des déferlantes de 5 mètres qui sont franchement impressionnantes, mais le bateau passe et surfe… L’après-midi, ça se calme et on met les lignes, et en début d’après-midi, on prend une belle coryphène de 80cm. On remet les lignes, et vers 16 heures, elles partent toutes les deux en même temps, et c’est du gros ! On n’arrive pas ralentir le bateau, et on avance à 9/10 noeuds, la première ligne se déroule totalement et casse. Sur la deuxième ligne, le poisson se détache finalement, et on récupère le poulpe jaune.

La nuit du 4ème jour est agitée, les vagues heurtant la coque, et les poulies grinçant fortement sur les cadènes. La nuit, tout est plus impressionnant… Heureusement, à la barre, on a une belle lumière de la lune, et les étoiles, et assis au poste de barre, toute angoisse disparaît, on avance bien, on passe bien dans les vagues.

Jour 3 et 4, on commence à penser à la durée restante de la traversée – probablement encore 14 ou 15 jours au jour 4, donc 17 ou 18 jours au total, mais on n’est encore qu’au début…

L’équipage de Ti-Punch.

From tipunchcapsurlescaraibes.net

Day 6 – Monday 23 November

Gunsan

Just to report that all is well on Gunsan.
Yesterday our Watt&Sea hydrogenerator was attacked by a 3 meter blue marlin.
I kept bouncing it for 30 minutes did not stop until we took out the generator.
Is this common?
Roland

Patuk

Hey there, Patuk is sailing to sunset, here on board everything is ok.
We are working on little damage and maintenance.
We suspect will be a long crossing.
Bye

Haarlem

Diverting to Cape Verdes – Batteries issue.

Vitavi

Diverting to Cape Verdes – Rigging problem
French La nuit n’a pas été terrible: vent instable en force et direction,grains…
Surtout, j’ai deux problèmes de gréement.

– Lazy jack cassé à tribord
– Tube d’enrouleur de génois désolidarisé dans le haut du tube

En conséquence, je fais route sur Mindelo. Ça me laisse 3 jours pour réfléchir.
Tout va bien à bord.

Christophe

Heidi 2.0

Still in Las Palmas to repair broken main roller

French Toujours à Las Palmas pour réparation d’enrouleur.